
«انقلاب زیبا» روایتی از مفهوم شناسی تا دستاوردهای انقلاب اسلامی
کتاب Beautiful Revolution(انقلاب زیبا) برای معرفی انقلاب اسلامی در راستای جهاد تبیین و مقابله با اسلام و ایران هراسی و مبارزه با تطهیر پهلوی به زبان انگلیسی از ۸۴ عنوان کتاب انگلیسی از تحلیلگران و سیاستمداران اروپایی و آمریکایی بهره برده و به مناسبت رونمایی از این کتاب گفتوگویی با محسن نصری، مؤلف آن داشتیم.
به گزارش همایش آموزش فناوری نانو از اصفهان، طی روزهای گذشته در برنامه «هفت فرمان» در خانه انقلاب اسلامی و ولایت اصفهان و با حضور غلامعلی حدادعادل از کتاب Beautiful Revolution (انقلاب زیبا) رونمایی شد. این کتاب به نویسندگی محسن نصری از اساتید گروه معارف اسلامی دانشگاه اصفهان در معرفی انقلاب اسلامی در راستای جهاد تبیین و مقابله با اسلام و ایران هراسی و مبارزه با تطهیر پهلوی به زبان انگلیسی منتشر و از ۸۴ عنوان کتاب انگلیسی با توجه به اسناد مربوط به تحلیلگران و سیاستمداران اروپایی و آمریکایی نوشته شده است؛ وی در کارنامه خود انتشار ۱۷ کتاب از جمله ایران دیروز، امروز فردا، اقتصاد رضوی، عطر فرشته، سبک زندگی علوی، سفر به دارخوین، سفرنامه عشق، اصفهان دارالشهدا و … را دارد. آنچه در ادامه میخوانید مصاحبه با محسن نصری نویسنده کتاب انقلاب زیبا است.
رونمایی از کتاب «انقلاب زیبا» در ویژه برنامه هفتفرمان با حضور غلامعلی حداد عادل فارس: در ایامالله دهه فجر در خانه انقلاب اسلامی و ولایت از کتاب شما با عنوان «انقلاب زیبا» رونمایی شد؛ برای آشنایی بیشتر توضیحی بفرمایید که چه شد تصمیم به تألیف این کتاب گرفتید؟ نصری: مثلثی وجود دارد که علت و فسلفه این کتاب را روشن میکند و ضلع اصلی آن بیانیه گام دوم است؛ رهبر انقلاب فرمودند در گام دوم انقلاب رسالتمان خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی است که تمدنسازی نیازمند ارتباط قویتری با دیگر ملتها، اندیشمندان و نخبگان هستیم تا اقدامات و اهداف انقلاب اسلامی را به آنها معرفی کنیم و این کتاب در جهت تحقق این موضوع تالیف شد. ضلع دوم به جنگ رسانهای دشمنان باز میگردد که باعث ایجاد ایران و اسلام هراسی در دنیا شده و لازم بود در راستای مقابله با این مورد اطلاعات دقیقی به مخاطبان خارجی خود ارائه دهیم و این بحث نیز دلیلی دیگر برای تالیف این کتاب بود. ضلع دیگر نیز بهدنبال جریان رسانهای دشمن در جنگ نرم و شناختی علیه ملت خودمان در داخل و خارج کشور مطرح میشود که در این راستا با برعکس نشان دادن تاریخ و تطهیر حکومت پهلوی بهدنبال زیر سؤال بردن انقلاب اسلامی هستند و مقابله با این اقدام از دیگر اهداف این کتاب است.
**مخاطبان Beautiful Revolution چه کسانی هستند؟ فارس: ظاهراً این کتاب به زبان انگلیسی منتشر شده است؛ هدفتان از تألیف این کتاب به زبان انگلیسی چه بود و آن را برای کدام دسته از مخاطبان آماده کردهاید؟ نصری: در ایران حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی داریم و در همین راستا بخشی از مخاطبان این کتاب دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در داخل کشور هستند همچنین بخشی دیگر از مخاطبان، گردشگرانی هستند که به ایران سفر میکنند و گروهی دیگر از مخاطبان هم هیأتهای اقتصادی و تجاری هستند که به ایران میآیند. بخشی دیگر از هدفگذاری این کتاب، افراد خارج از کشور ازجمله شهروندان اروپایی و آمریکایی انگلیسی زبان علاقهمند به آشنایی با ایران، نخبگان خارجی و ایرانیان ساکن خارج کشور هستند.
فارس: برای ترجمه کتاب به دیگر زبانها هم برنامهای دارید؟ نصری: دنبالم تا کتاب را به زبانهایی مثل اردو، عرب و فرانسوی ترجمه کنم اما این مورد نیازمند حمایت متولیان است. **فاصله ۷۰۰ ساله میان ایران و اروپا فارس: نگاهی که به کتاب میاندازیم شاهدیم که قطر چندان زیادی ندارد اما وقتی صفحات آن را ورق میزنیم میبینیم که در عین اختصار مطالب مفیدی در آن بیان شده است؛ این کتاب چند فصل دارد و در هر فصل چه نکاتی بیان شده است؟ نصری: در این کتاب سه فصل اصلی داریم؛ فصل اول مفهومشناسی است که در آن به اختصار مفهوم انقلاب، اسلام و انقلاب اسلامی را توضیح داده و ایران را معرفی کردیم؛ یکی از نکات مطرح در معرفی ایران این است که نظامیه در ایران در دوره سلجوقیان توسط خواجه نظامالملک را تأسیس شده و در مقابل مورخان اروپایی بیان میکنند که قدیمیترین دانشگاه جهان یعنی دانشگاه آکسفورد مربوط به ۳۰۰ سال قبل و الگوگرفته از نظامیه است و این یعنی اروپاییان ۷۰۰ سال بعد از ما با دانشگاه آشنا شدند و این مفهوم تاریخ و تمدن ایرانی است.
در فصل دوم به بررسی و تحلیل تئوریهای انقلاب پرداختیم؛ در این فصل در ابتدا اعتراف اروپائیان و آمریکاییها را نسبت به انقلاب اسلامی آوردهایم که بیان میکنند انقلاب ایران تئوریهای آنها را باطل کرده و توان درک آن را ندارند و دلیل این مورد ۳ ویژگی انقلاب یعنی مردمی بودن، اسلامی بودن و رهبری حضرت امام(ره) است.
در بخشی دیگر از این کتاب نظریه منظومهای را برای تحلیل انقلاب مطرح کردیم و در این راستا اینگونه میتوان تحلیل کرد که انقلاب ایران یک سیستم و مجموعهای از عناصر و دارای سه ریشه اسلامی، تاریخی و اجتماعی داشت و همراهی این سه مورد باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد. **از دیکتاتوری تا جمهوری اسلامی در فصل سوم که بخش اصلی کتاب است نیز به بررسی تغییر و تحولات ایجاد شده در ساختار سیاسی ایران توسط انقلاب اسلامی پرداختیم و این تغییرات را در ۵ محور بررسی کردیم؛ محور اول تبدیل حکومت دیکتاتوری و کودتایی به حکومت اسلامی بود و در این راستا شاهدیم آمریکاییها تا آخرین لحظات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش بر ایجاد کودتا داشتند. تغییر دوم اینکه حکومت بدون لیاقت و شایستگی پهلوی تبدیل به حکومت جمهوری اسلامی شد و تغییر سوم نیز وابستگی پهلوی به بیگانگان بود که تبدیل به استقلال شد و این مورد در شعار محوری جمهوری اسلامی مطرح است.
نکته چهارم تبدیل استبداد پهلوی به آزادی جمهوری اسلامی است و در این راستا سفرای انگلیس و آمریکا در زمان پهلوی نیز به استبداد پهلوی معترف هستند و مورد پنجم نیز تبدیل فساد اقتصادی، سیاسی و اخلاقی به اصلاح بود و بهدلیل این تغییرات است که انقلاب اسلامی در طول ۴۴ سال مورد تهدید دشمنان قرار گرفته است. **بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقشه راه مسیر ما است فارس: کتاب انقلاب زیبا هفدهمین کتاب شما بود؛ برای ادامه راه چه مسیر و افقی را برای خود ترسیم کردهاید؟ نصری: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بهعنوان نقشه راهی در برابر ما قرار دارد و این ما هستیم که باید در این جاده گام برداریم؛ در این مسیر نسبت به مخاطبان داخلی که انقلاب و دفاع مقدس را درک نکردهاند دغدغه دارم زیرا در ارتباطاتی که با دانشجویانم داشتم متوجه شدم اطلاعات نسل جوان درباره کشور و انقلاب کم است و این موضوع به گسترش جنگ رسانهای دشمن باز میگردد و در این راستا است که جهاد تبیین ضرورت پیدا میکند.
فارس: بهعنوان شخصی که روزانه در فضای دانشگاه با دانشجویان و اساتید مختلف سر و کار دارید، فکر میکنید در عرصه جهاد تبیین وظیفه اساتید در قبال دانشجویان چیست؟ نصری: در دانشگاه مثلثی با سه ضلع دانشجو، استاد و مسؤول داریم و در این میان زمینههای فراوانی برای کار وجود دارد ولی کاری انجام نمیشود؛ رهبر انقلاب در بهمن ۱۳۸۱ به موضوع کرسی آزاداندیشی تأکید داشتند اما آنطور که باید عملیاتی نشده است. در ارتباط میان اساتید و دانشجویان برخی اساتید باید علاوه بر آشنایی با تئوریهای غربی، با مسائل کشور، جامعه و انقلاب نیز آشنا شوند و این موضوع محدود به رشته نمیشود زیرا اساتید باید آمادگی لازم برای پاسخگویی به سؤالات را داشته باشند و این موضوع همت مسؤولان و متولیان دانشگاه را نیز میطلبد. پایان پیام/۶۳۱۲۵/ح