دروازه قم به روی گفت‌وگوهای بین‌الادیانی گشوده است

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که دروازه قم به روی گفت‌وگوهای بین الادیانی گشوده است، گفت: حوزه علمیه قم و نهادهای حوزوی ازجمله جامعة المصطفی افزون بر پرداختن به رشته‌ها و حوزه‌های مطالعاتی سنتی، به قلمروهای جدیدی در علوم اسلامی و علوم انسانی پرداخته و دایره جدید را ترسیم نموده است.

دروازه قم به روی گفت‌وگوهای بین‌الادیانی گشوده است

به گزارش فارس به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله اعرافی در دیدار گریگوری ماتروساف کشیش کلیسای ارتدوکس روسیه و رئیس شورای ارتباط این کلیسا با جهان اسلام که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، ضمن خیرمقدم ابراز امیدواری نمود تا این سفر سرآغازی مبارک در تقویت روابط دینی میان حوزه علمیه و کلیسای ارتدوکس و کشورهای ایران و روسیه باشد.

وی در ادامه بابیان این‌که روابط خوب و استراتژیک ایران و روسیه می‌تواند بستری برای تقویت روابط حوزه قم و کلیسای ارتدوکس باشد، اظهار داشت: شهر مقدس قم در سطح ایران، منطقه، جهان اسلام و عرصه بین‌الملل از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار است.

مدیر حوزه‌های علمیه، قم را از معدود قطب‌های تأثیرگذار برجهان اسلام دانست و با بیان این‌که به دلیل تولیدات بالای علمی این شهر یکی از محوری‌ترین مناطق مبانی علمی و فلسفی جهان اسلام است، اظهار داشت: هم‌اکنون در حوزه علمیه قم حدود ۵ هزار کلاس درس برگزار می‌شود و بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ایران و جهان در این شهر در حال تحصیل هستند.

* ارائه بیش از ۲۰۰ رشته در علوم الهی و اسلامی در قم

وی جامعة المصطفی را یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های حوزوی شهر مقدس قم دانست و ابراز داشت: بیش از ۲۰۰ رشته در علوم الهی و اسلامی ناظر به رشته‌ها و گرایش‌های گوناگون در مراکز علمی حوزه علمیه قم ارائه می‌شود.

اعرافی با بیان این‌که بیش از ۱۰ هزار استاد و پژوهشگر در مراکز علمی قم فعال هستند، اظهار داشت: در کنار تدوین سالانه هزاران کتاب و مقاله، بیش از ۲۰۰ مجله در حوزه علوم انسانی با نگاه اسلامی در شهر قم تدوین و چاپ می‌شود.

وی در ادامه تبیین امتیازات ویژه حوزه علمیه قم، رویکرد عقلی و فلسفی را نقطه تمایز حوزه قم با نهادهای علمی جهان اسلام دانست و با بیان این‌که ده‌ها استاد بزرگ در قلمرو علوم عقلی و فلسفی نقش‌آفرینی می‌کنند، ابراز داشت: در شهر مقدس قم مطالعات بین الادیان و رشته‌ها و تحقیقات گسترده‌ای در میان ادیان به‌ویژه اسلام و مسیحیت با نگاه سنجیده عاقلانه و فلسفی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که دروازه قم به روی گفت‌وگوهای بین الادیانی گشوده است، اظهار داشت: حوزه علمیه قم و نهادهای حوزوی ازجمله جامعة المصطفی افزون بر پرداختن به رشته‌ها و حوزه‌های مطالعاتی سنتی، به قلمروهای جدیدی در علوم اسلامی و علوم انسانی پرداخته و دایره جدید را ترسیم نموده است.

* روابط علمی و فرهنگی میان حوزه و کلیسای ارتدوکس تقویت شود

وی با بیان که ۶۰ سال قبل پایه انقلاب اسلامی و تئوری نظام اسلامی در این شهر طراحی شده است، اظهار داشت: قم ضمن این‌که یک‌نهاد مستقل است، پشتیبان گفتمان انقلاب اسلامی و نظام اسلامی در حوزه‌های دانشی و معرفی و تأمین نیروی انسانی است و همواره در کنار ملت ایران این نقش مهم را در خدمت به ملت و امت اسلامی دنبال می‌کند.

اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود در تبیین مشترکات فراوان اسلام و مسیحیت با بیان این‌که پیروان دو دین توحیدی بیش از نیمی از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار داشت: این دو دین بزرگ تاریخی نقش بزرگی در تاریخ بشر و شکل‌گیری تمدن‌ها و تحولات تاریخی بشریت داشته‌اند.

وی با اشاره به این‌که کلیسای ارتدوکس برای حوزه قم از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است، گفت: باید از فرصت موجود برای تقویت روابط علمی و فرهنگی میان حوزه و ارتدوکس قدم‌های جدی‌تری برداریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: گروهی از متدینان به ادیان الهی در برابر تطوراتی که در تمدن غربی شکل گرفت حالت منفعل پیدا کرده، بسیاری از اصول خود را از دست داده ذوب در رویکردهای تمدن مادی غرب شدند؛ حالت ذوب‌شدگی و هضم شدگی و انفعال در برای تطورات غربی در میان گروه‌هایی از روشنفکران جهان اسلام، آن‌ها را وادار به تحریف منطبق با اندیشه‌های مادی غرب می‌کند.

وی با بیان این‌که عقب‌نشینی‌های بسیار خطرناکی در برابر افکار جدید مادی و غربی انجام شده است، اظهار داشت: گروه‌هایی از این‌ها تسلیم نظام سلطه غربی شدند و در مسائلی از قبیل مسائل خانوادگی عقب‌نشینی نمودند تا جایی که هم‌جنس‌گرایی که مذموم بودن آن مورد اتفاق تمام ادیان توحیدی است را به رسمیت شناختند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که در کنار انفعال و ذوب‌شدگی در غرب مادی شاهد جریان افراط‌گرایی دینی در جهان هستیم، اظهار داشت: افراط‌گرایی دین را از زاویه دید متحجرانه و محدود تفسیر می‌کند و برای پاسخ‌گویی به نیازهای جدید و نو به اجتهاد و رعایت قواعد زمان و مکان توجه نمی‌کند.

* انقلاب اسلامی زمینه‌ساز تعامل اسلام و ادیان است

وی تصریح کرد: فارغ از نگاه‌های افراطی و تفریطی باید مسیر پای فشاری بر اصول اساسی ادیان و اعتماد بر اجتهاد مبتنی بر نگاه عقلانی منضبط را در پیش گیریم و قم و انقلاب اسلامی به این راه که زمینه‌ساز تعامل اسلام و ادیان است اصرار دارد.

وی گزارشی از سفر خود به سرزمین اروپا و دیدار با پاپ ارائه و با بیان این‌که در آن گفت‌وگو به ۱۲ مسئله از مسائل مهم معرفتی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بشر معاصر که مورد وفاق اسلام و مسیحیت است، تأکید شد، خاطرشان ساخت: در برخی از محورهای مطرح‌شده وجوه مشترک حوزه و کلیسای ارتدوکس مشترک و بسیار قوی‌تر است.

وی ضمن تقدیر از رویکردهای ارزشمند کلیسای ارتدوکس در مواجهه با جنایت‌های رژیم صهیونیستی با تأکید بر این‌که جهان مستضعفان و جامعه اسلام انتظار دارد تا همبستگی و مواضع قوی در برابر رژیم صهیونیستی برجسته‌تر و نمایان تر شود، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه قم از تقویت گفت‌وگوها با کلیسای ارتدوکس حمایت و بر این موضوع تأکید می‌کند که اساس گفت‌وگوها باید در مراکز پایه و بنیادین دو طرف دنبال شود.

وی در پایان به سفرهایش به مسکو و قازان و سن‌پترزبورگ روسیه اشاره و بر اهمیت پیگیری گفتمان‌های دینی در سطوح مختلف تصریح نمود.

پایان پیام/ 78041