مدودف: در آستانه جنگ جهانی جدید هستیم

معاون شورای امنیت روسیه گفت جهان احتمالا در آستانه یک جنگ جهانی جدید است و در عین حال هشدار داد خطرات تقابل هسته‌ای نیز در حال افزایش است.

مدودف: در آستانه جنگ جهانی جدید هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل همایش آموزش فناوری نانو، «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق روسیه و معاون کنونی شورای امنیت این کشور سه‌شنبه (۲۵ آوریل) گفت جهان احتملاً در آستانه یک جنگ جهانی جدید است. او همچنین هشدار داد «خطرات تقابل هسته‌ای نیز در حال افزایش است گرچه هر دوی این سناریوها قابل اجتناب است». 

به گزارش رویترز، مدودف در کنفرانسی در مسکو اظهار داشت: جهان بیمار است و احتملاً در آستانه یک جنگ جهانی جدید است. 

وی ضمن بیان این که «چنین جنگ جهانی جدیدی قابل اجتناب است»، اما هشدار داد: خطرات رویارویی هسته‌ای در حال افزایش است و جدی‌تر از نگرانی‌ها درباره تغییرات آب‌وهوایی است. 

این مقام ارشد روسیه افزود: دنیای به اصطلاح غربی از بسیاری جهات نسبت به کشور ما بی‌انصاف بود و آماده مشارکت برابر نبود.

او اظهار داشت: امپراتوری‌ها هرگز بدون جنگ فرونمی‌پاشند و بعد از فروپاشی اتحاد شوروی تقریباً به مدت ۳۰ سال از جنگ جلوگیری شد. 

به گفته مدودف، «عملیات نظامی ویژه، پاسخ روسیه به گسترش ناتو است زیرا مخالفان ما فقط زبان زور می‌فهمند». معاون شورای امنیت روسیه بار دیگر هشدار داد «مخالفان روسیه نباید امکان استفاده از تسلیحات هسته‌ای توسط مسکو را که دستش نخواهد لرزید (تردید نخواهد کرد) دستکم بگیرند». 

به گزارش اسپوتنیک، او در بخش دیگری از سخنانش گفت: روسیه در پاسخ به مصادره اموال خود در خارج از کشور تردید نخواهد کرد و باید بر اساس اصل «چشم در برابر چشم» عمل کرد. 

پیش‌تر همچنین «ولادیمیر یرماکوف» مدیر بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه ضمن بیان این که خطرات درگیری مستقیم بین روسیه و آمریکا، دو قدرت هسته‌ای، مرتباً در حال افزایش است، تاکید کرد برای بهبود وضعیت، ایالات متحده باید فوراً در عمل گام‌های مشخص برای کاهش تنش و کنار گذاشتن مسیر خصمانه در جهت تضعیف امنیت روسیه بردارد. 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم دوشنبه هشدار داد جهان به وضعیت خطرناک رسیده است. وی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، گفت: «بار دیگر به خطر مقابله همانطور که در جنگ سرد نیز روی داده بود، نزدیک می‌شویم و این بار به مقابله خطرناک‌تر نزدیک می‌شویم».

وی گفت: «اقلیت کشورهای غرب باید رفتار شایسته داشته باشند و به دیگر کشورهای جامعه بین‌المللی احترام بگذارند».

جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد و کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا با تمام امکانات خود در حال حمایت و پشتیبانی از کی‌یف هستند. آمریکا بیش از ۳۵.۴ میلیارد دلار تسلیحات از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به کی‌یف ارائه کرده و اتحادیه اروپا نیز ۱۳.۳ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده‌ است؛ با این حال، معاون وزیر خارجه اوکراین مدعی است کشورش به ۱۰ برابر این کمک‌ها برای پایان دادن به «تجاوز روسیه» در سال جاری نیاز دارد.

پایان پیام/م