این سینما مخاطب دارد، اما نیم‌بها/ استقبالی که می‌توانست همیشگی باشد

یکی از نکات قابل توجه در گیشه سینما در سال ۱۴۰۲ اختلاف معنادار میزان مخاطب در روزهای نیم‌بها با روزهای عادی هفته است،‌ برای مثال سینما در آخر هفته گذشته که در روز‌های تمام‌بها سینما بیشترین مخاطب را داشته است، در دو روز تنها ۱۵۳ هزار نفر مخاطب داشته که این میزان در مقایسه با استقبال ۱۹۸ هزار نفری در یک روز و در سه‌شنبه نیم‌بها اختلاف بسیار زیادی دارد.

این سینما مخاطب دارد، اما نیم‌بها/ استقبالی که می‌توانست همیشگی باشد

به گزارش خبرنگار سینمایی همایش آموزش فناوری نانو، بر اساس اطلاعات سمفا، در روز سه شنبه ۱۹۸ هزار و ۸۰۰ نفر برای دیدن فیلم‌های اکران عید نوروز و عیدفطر و نیز فیلم‌های باقی‌مانده از اکران ۱۴۰۱، در سراسر کشور به سینما رفته‌اند که از این میزان تعداد ۱۸۶ هزار و ۷۱۱ نفر مخاطب آثار اکران شده در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند. این میزان مخاطب بعد از دوران رکود سینما در دوره شیوع ویروس کرونا بی‌سابقه بوده و به‌نوعی یک رکورد برای سینما به‌حساب می‌آید. فیلم‌های اکران ۱۴۰۲ در این روز با بلیت نیم‌بها نزدیک ۵ میلیارد تومان (۴۸,۸۳۵,۰۹۵,۰۰۰ تومان) فروش داشته است و مابقی رقم استقبال مربوط به فیلم‌های مانده از اکران ۱۴۰۱ خط استوا، ملاقات خصوصی، بخارست و… است، به طوری که جمع رقم فروش در ۲ هزار و ۸۲۸ سانس به رقم ۵ میلیارد و ۲۱۳ میلیون تومان رسید. در این بازه یک روزه سینمایی «فسیل» در صدر فروش قرار داشته و آثار «سه کام حبس»،‌ «آهنگ دو نفره» و «جنگ جهانی سوم» در رتبه‌های بعدی قرار دارند. *اختلاف معنادار میزان مخاطب در روزهای نیم‌بها یکی از نکات قابل توجه در گیشه سینما در سال ۱۴۰۲ اختلاف معنادار میزان مخاطب در روزهای نیم‌بها با روزهای عادی هفته است،‌ برای مثال سینما در آخر هفته گذشته که در روز‌های تمام‌بها سینما بیشترین مخاطب را داشته است، در دو روز تنها ۱۵۳ هزار نفر مخاطب داشته که این میزان در مقایسه با استقبال ۱۹۸ هزار نفری در یک روز و در سه‌شنبه نیم‌بها اختلاف بسیار زیادی دارد. همه این داده‌ها نشان دهنده تأثیر بالای گرانی بهای بلیت در کاهش مخاطب سینما در روزهای عادی است، اتفاقی که اگر با مدیریت بیشتری رخ‌داده بود قطعا شاهد استقبال بیشتری در سالن‌های سینما بودیم. *گرانی قابل مدیریت نبود؟ گرانی بلیت اتفاقی‌است‌که علی‌الظاهر مورد رضایت تمامی تهیه‌کنندگان سینما هم نیست، در همین رابطه محمد کمالی‌پور تهیه‌کننده سینمایی «هفت بهارنانج» فیلم نمایش داده شده در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر گفته بود: قیمت بلیت اعلام شده برای سینما در سال جدید بسیار بالا بوده و برای بررسی علت اشتباه بودن افزایش قیمت بلیت باید دانست که کسی تنهایی به سینما نمیرود و اگر یک خانواده بخواهند به سینما بروند متحمل هزینه بالایی خواهند شد؛ این مسئله باعث کاهش مخاطب سینما خواهد بود.

تهیه کننده هفت بهار نارنج ادامه داد: من به‌عنوان یک تهیه‌کننده سینما راضی به افزایش قیمت بلیت نیستم، من سرمایه را وارد سینما میکنم و انتظار بازگشت آن را هم دارم ولی راضی نیستم خانواده‌ها برای دیدن فیلم فشار اقتصادی ببینند؛ هرچند که این اقدام می‌تواند سینما را از سبد خانوار حذف کند. اما شاید این نکته هم قابل اعتنا باشد که تورم و افزایش هزینه‌های تولید متولیان سینما را برای افزایش قیمت بلیت ناگزیر کرده باشد، اما بحث برسر راهکار‌های دیگری است که در این‌باره قابل انجام بوده است.

تا مادامی‌که ما درصد مهمی از بهای بلیت سینما را تحت پوشش یارانه فرهنگی مصرف‌کننده نبریم؛ هرگونه افزایش قیمت بلیت سینما موجب کاهش مخاطب و خسارت به سینما خواهد شد.