درخشش 9 خبرنگار خبرگزاری فارس در پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان فارس

آئین اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر با حضور و درخشش ۹ خبرنگار خبرگزاری فارس از مجموع۴۵ اثر برگزیده در این جشنواره در شیراز برگزار شد.

درخشش 9 خبرنگار خبرگزاری فارس در پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان فارس

به گزارش همایش آموزش فناوری نانو از شیراز، اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر صبح امروز برگزار شد و از میان ۴۵ اثر برگزیده ۹ اثر مربوط به خبرنگاران همایش آموزش فناوری نانو در شیراز و دیگر شهرستانهای استان فارس بود. 

فاطمه دیباور، سمیه انصاری‌فرد، فاطمه حبیبی و راضیه نجار در بخش تیتر، رضا کوهی و علی روستا در بخش خبر، زهرا علی‌اکبری در بخش گزارش، ابوالفتح رضایی در بخش یادداشت و جواد پور وهاب شیرازی در بخش عکس موفق به کسب عناوین مختلف شدند. 

جانشین فرمانده سپاه فجر فارس در این آیین با ابراز خشنودی از رشد کیفی و کمی جشنواره رسانه‌ای ابوذر نسبت به سال‌های گذشته، اظهار داشت: رسانه‌ها باید در راستای رفع مظلومیت جمهوری اسلامی در رابطه با دستاورد‌های دوران بعد از انقلاب اسلامی تلاش کنند. 

جاهدی با اشاره به اینکه از جمله مظلومیت این نظام مقایسه آن توسط برخی با رژیم ناکارآمد پهلوی است، گفت: رسالت رسانه‌ها باید در مسیر و عنوان همین جشنواره یعنی شخصیت جامع ابوذر غفاری در صدر اسلام باشد. 

مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس نیز با بیان اینکه امروز رسانه خوشه‌چین میوه درختی است که دیگران کاشته‌اند، پویایی رسانه را نیازمند داشتن زیرساخت تئوریک مبتنی بر فلسفه و حاکمیت نظام اسلامی دانست و اظهار کرد: پیروزی انقلاب، آغاز شکل گیری موقعیتی از حاکمیت سیاسی بود که پیش از این در نظام‌های سیاسی جهان سابقه نداشته و ریشه در مبانی معرفتی داشت. 

پهلوانیان با بیان اینکه نظریه ولایت فقیه به مثابه یک سر برای این نظام سیاسی بود که باید اندام‌های سیاسی آن شکل می‌گرفت، افزود: به عنوان مثال باید نظریه در اقتصاد اسلامی، نظریه در سیاست اسلامی، نظریه در حوزه مباحث فرهنگی و اجتماعی، نظریه در حوزه هنر و رسانه اسلامی و… شکل می‌گرفت، اما همانگونه که در حوزه اقتصاد تئوری خاصی نداریم، در حوزه سیاست داخلی و خارجی و فقه و قضا هم شاید چنین وضعیتی داشته باشیم. 

مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس با بیان اینکه هنوز در حوزه فسلفه هنر اسلامی یک کتاب و مقاله نداریم، گفت: اهل اندیشه در حوزه‌های علمیه و دانشگاه مبانی را استخراج نکرده‌اند و با پیامد‌هایی مانند سلبریتی محوری مواجه شده‌ایم. 

پهلوانیان اضافه کرد: تا ریشه و آبشخور درست نشود مسیر همین است، البته در حوزه رسانه هم مبانی مبتنی بر نگاه ایدئولوژی و معرفتی انقلاب اسلامی نداشته‌ایم. آیا رسانه باید در اختیار حاکمیت باشد؟ یا توسعه محور؟ نمی‌دانیم رسانه باید چه نسبتی با حاکمیت داشته باشد، اصلا می‌شود نقد کرد یا نه؟ 

وی با تصریح بر اینکه نمی‌گذارند رسانه به مسئولیت خود عمل کند، عنوان کرد: رسانه اگر بخواهد فعالیتی داشته باشد باید براساس یک نظریه و تئوری باشد، لذا دست ما تهی است و ما خوشه چین و میوه چین درختانی هستیم که غرس آن با دیگران بوده است. 

پهلوانیان با ابراز تاسف نسبت به اینکه امروز با یک ابر رسانه تحت عنوان فضای مجازی، مواجه هستیم که البته فضایی کاملا حقیقی است، افزود: این ابر رسانه تمام ضعف‌های رسانه‌های مختلف را کنار زده و نقاط قوت آن‌ها را به کار گرفته است. 

وی با طرح این مثال که مانایی یکی از ویژگی‌های رسانه‌های مکتوب و برخط نبودن، از ضعف‌های این گروه از ابزار‌های ارتباطی است، رسانه‌های فضای مجازی را مانا، گسترده و برخط دانست و گفت: امروز ما با دست خالی، بدون داشتن تئوری مبتنی بر فلسفه حاکمیت نظام اسلامی در برابر این ابررسانه قرار گرفته‌ایم و نمی‌توانیم عملکردی هوشمندانه و به موقع داشته باشیم. 

در ادامه رئیس سازمان بسیج رسانه فارس هم با تبریک فرا رسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در اردیبهشت ماه امسال افتتاحیه جشنواره ابوذر با حضور مسئولان استان برگزار شد و پس از گذشت ٩ ماه امروز به ایستگاه پایانی این رویداد رسیده‌ایم. 

هادی رضایی استقبال اهالی رسانه در این دوره را نسبت به ادوار قبل را خوب توصیف و اعلام کرد که علاوه بر ارتقاء کیفی آثار رسیده به دبیرخانه، ٧۰ اثر بیشتر از سال گذشته به این جشنواره ارسال شده است. 

وی ادامه داد: ایامی که آشوب بر جمهوری اسلامی گذشت نشانگر این بود که رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی وظیفه خود را به نحو احسن انجام نداد. 

رضایی اضافه کرد: آسیب شناسی‌ها حاکی از این بود که رسانه‌ها نتوانستند ارتباط خود را بین مردم و مسئولین به عنوان یک شاهراه اساسی برای اعتماد مردم حفظ کنند. 

رئیس بسیج رسانه فارس گفت: اگر امروز می‌بینیم که برخی از مردم گوششان به زبان رسانه‌های داخلی نیست، بخش اعظمی از آن به رسالتی بر می‌گردد که رسانه‌ها به خوبی انجام ندادند و به معنای واقعی کلمه یک روابط عمومی بودیم برای مسئولانی که نتیجه عملکرد آنها امروز مورد نقد جامعه‌ای است کن دیگر زبان آنها نیستیم. 

رضایی خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌ها می‌خواهند ایران را سر بلند و پرچم آن را همچنان در اهتزاز بر فراز قله‌های افتخار نگه دارند باید از لاک انفعال خارج شده و در صف مطالبه گری مطالبات مردم قرار گیرند. 

رئیس سازمان بسیج رسانه فارس ادامه داد: این ایام نشان داد که بخش اعظمی از مردم از ما و نگاه ما عبور کرده‌اند اما به معنای فاصله گرفتن از نگاه نظام و نزدیک شدن به مواضع دشمن نیست و قدرت تصمیم مردم با عملیات روانی مردم تحت‌الشعاع قرار نمی‌گیرد. 

رضایی با تاکید بر اینکه باید به رسالت روز نخست خبرنگاری برگردیم و با آرمان‌های امام و رهبری بیعت کنیم، گفت: امروز مردم جمهوری اسلامی را با نظام مرده پهلوی مقایسه نمی‌کنند. امروز مردم پیشرفت و آبادانی پس از انقلاب را با کشورهای خلیج فارس مقایسه می‌کنند نه نظام مرده پهلوی و لذا بابد پاسخگوی سئوالات و مطالبات چهل و چند ساله مردم باشیم. 

وی خاطرنشان کرد: آنچه اتفاق افتاده در پرتو خون هزاران شهید بوده که امنیت را برقرار کردند و باید با صدای بلند از زبان رسانه به گوش مردم برسد تا اعتماد از دست رفته به حول و قوه الهی و بدون تکلف با هر مسئولی و در هر لباس و جایگاهی به بدنه نظام بر گردد. 

رئیس سازمان بسیج رسانه فارس ابراز امیدواری کرد که با تغییر نگاه و رویکرد، شاهد جلب اعتماد بیشتر مردم باشیم. 

در پایان این مراسم از ۴۵ برگزیده و شایسته تقدیر این جشنواره در بخش‌های مختلف، خبر، گزارش، یادداشت، مصاحبه، تیتر، عکس و موشن گرافی تقدیر شد.

پایان پیام/